Koorbegeleiding

vrijdag 16 september 2016

Dirigent Hans de Wit

Hans de Wit Hans werd op 2 maart 1960 geboren in het Brabantse Willemstad. Hij begon zijn muzikale loopbaan in de harmonie/orkest wereld, waar hij diverse blaasinstrumenten leerde bespelen. Later ging hij naar het Rotterdams conservatorium om daar orgel en ensemblebegeleidng/ arrangeren te studeren. In diezelfde periode liep hij stage bij het beroemde Metropole orkest, dat onder leiding stond van Rogier van Otterloo. Bovendien behaalde hij de aantekening muziektherapie. Hans de Wit heeft inmiddels naam gemaakt in koorwereld. Sinds januari 1996 is hij dirigent van het Westlands Mannenkoor. Op dit moment dirigeert Hans ook nog 4 andere koren. Er staan ruim 500 koor-en orkestarrangementen op zijn naam. Regelmatig wordt hij, ook internationaal, gevraagd om als gastdirigent op te treden. In 2015 werd hem, wegens zijn verdiensten, de erepenning in Zilver van de gemeente Westland toegekend. Ook is hij geridderd in de orde van Oranje Nassau.

Martin van Broekhoven

Sinds 2012 is Martin (1958) de vaste begeleider van het Westlands Mannenkoor en daarbij 2e dirigent. Martin is een veelzijdig musicus: Naast zijn werkzaamheden bij het Westlands Mannenkoor is hij dirigent van het Rozenburgs Mannenkoor en pianist bij de balletopleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds 2016 is hij ook vaste begeleider bij het Westlands dameskoor. Regelmatig begeleidt hij ook diverse solisten.

Repertoire van WMK

Het koor heeft een veel omvattend en veelzijdig repertoire beschikbaar voor haar concerten. Het kan een selectie maken uit ruim 400 nummers: klassieke mannenkoorwerken, gewijde muziek, negrospirituals, vaderlandse liederen, opera- en operettemuziek, maar ook moderne popsongs zoals van Queen, The Beatles, Golden Earring, Rod Stewart, Cat Stevens, Ramses Shaffy, Leonard Cohen, Sting, Boudewijn de Groot, David Bowie, Procol Harum etc.

De aanvrager voor een optreden van het WMK kan zelf meebeslissen hoe een programma er uit gaat zien.