De geschiedenis van het koor

vrijdag 16 september 2016

Het koor is op 19 oktober 1956 opgericht. Op 30 november 1956 werd de eerste officiële repetitie gehouden o.l.v. dirigent Piet Struijk. Op 3 april 1957 werd het eerste concert gegeven in Naaldwijk. In 1959 nam het koor zijn eerste grammofoonplaat op.

Een van de eerste hoogtepunten voor het koor was ongetwijfeld het optreden op 26 januari 1961 voor Koningin Juliana in De Binnenhaven te Naaldwijk. Het koor zong voor haar het Domine Salvam Fac en het Wilhelmus. Het Westlands Mannenkoor groeide al snel uit tot een koor met landelijke bekendheid. Hierin heeft zeker meegespeeld het optreden in de bekende televisieserie "De Glazen Stad", die in het televisieseizoen 1967-1968 door de NCRV werd uitgezonden.

Het repertoire van het koor breidde sterk uit, zodat het koor een heel gevarieerd programma kon brengen. Daardoor werd het voor platenmaatschappijen interessant om met het Westlands Mannenkoor samen te werken. Het koor heeft vele jaren onder contract gestaan van Platenmaatschappij Phonogram, die met het koor diverse singles, lp's en enkele cd's heeft uitgebracht.

Dirigent Piet Struijk is voor het koor van grote betekenis geweest. Het Westlands Mannenkoor heeft vanaf de oprichting 38 jaar onder zijn leiding gestaan. Mede door zijn invloed en vakmanschap is het Westlands Mannenkoor een groot en bekend koor geworden. Op 25 november 1992 is Piet Struijk overleden. Daarna is het koor onder leiding gekomen van organist/dirigent Aad van der Hoeven. Deze samenwerking heeft drie jaar geduurd. Vervolgens is de jonge en begaafde dirigent Hans de Wit benaderd om leiding aan het koor te geven. Hij doet dat nu al ruim 28 jaar.

Vanaf 1996 werkt het Westlands Mannenkoor nauw samen met "Mirasound" die nu 10 cd's , twee dvd's en een single cd van het koor heeft uitgebracht. Muziekdragers met een zeer gevarieerd nieuw programma en een grote verscheidenheid aan begeleiding: van standaard piano en orgelbegeleiding tot en met een compleet philharmonisch orkest.